Lite information om gruppavtalen

Smart Home
Vi har fortfarande inte fått utrustningen som hör till Smart Home från Telia. Vi har bett Telia att kolla vart de har skickat grejerna. Så snart vi fått hem utrustningen så meddelar vi hur ni får tag på sakerna.

Nya på gruppavtalet
De av er som är nya till gruppavtalet måste aktivera en person på tjänsterna. Tyvärr så verkar Telia ha varit bristfälliga i att informera om det. På denna länken Aktivera er på tjänsterna klickar ni på den gröna knappen ”Aktivera” och fyller i era uppgifter.

Hastighet på gruppavtalen
För er som gick från det gamla gruppavtalet till något av de nya kolla att er hastighet har gått upp. Enklast är om ni loggar in på Telia och kollar att ni har 250/250 alternativt 500/500. Ligger ni kvar på 100/100 så får ni kolla sidan felanmälan. Om det inte hjälper med omstarter så får ni kontakta Telia enligt föregående länk. Får ni ett svar att föreningen ska släppa på fibern eller något annat konstigt svar så stå på er att de får göra en ordentlig koll på vad det är som strular.

Om ni testar hastigheten med tex bredbandskollen
Se då till att ni kör datorn kopplad direkt till CPE:n (mediaomvandlaren) med en nätverkskabel som är hel. Om ni sedan flyttar kabeln till routern och pluggar in routern i CPE:n och det är bra där med så vet ni att routern verkar ok.
Om ni kör testet via wifi, med gammal utrustning, taskigt nätverk i huset så kan ni inte veta om det är fel på hastigheten in eller er utrustning.